Pitkäjänteinen siivousyhteistyö pitää Isolokin tilat puhtaina

Laatutakuu-asiakastarina: As Oy Isolokki

Helsingin Isolokki on Helsingin Arabianrannassa sijaitseva suuri, 142 asunnon asunto-osakeyhtiö. Isolokin yleisten tilojen siisteydestä ja puhtaudesta on sen valmistumisesta asti vastannut Laatutakuu-yritys Amina-Siivouspalvelut.

Asunto-osakeyhtiö Isolokin hallitsema kiinteistö on melkoinen kolossi. Helsingin Arabianrannassa sijaitseva 6–7-kerroksinen rakennus kattaa kokonaisen korttelin, ja sen 142 erikokoista asuntoa tarjoaa kodin yli 350 asukkaalle. Porraskäytäviä on kuusi.

– Täällä Arabiassa kaikilla taloyhtiöillä on kaavasta tuleva ohjaus rakentaa yhteistiloja, joten rappujen lisäksi talossa on paljon muitakin siivottavia tiloja. Meillä on kolme taloyhtiösaunaa, jotka ovat aika suosittuja ja kovalla käytöllä. Lisäksi meillä on kolme kerhotilaa asukkaiden juhliin ja kokoontumisiin. Niitäkin hyödynnetään ahkerasti. Sitten meillä on vielä talopesula sekä pyörävarastot ja joka rapussa on myös kuivaushuoneita, Isolokin asukas ja hallituksen puheenjohtaja Okko Ojala kertoo.

Isolokki on valmistunut vuosina 2011–2012, ja alusta asti sen yleisten tilojen siisteydestä ja puhtaudesta on vastannut Laatutakuu-yritys Amina-Siivouspalvelut.

Okko Ojala johtaa Asunto-osakeyhtiö Isolokin hallitusta, ja Carita Eladly Alin Laatutakuu-yritys Amina-Siivouspalvelut vastaa taloyhtiön tilojen siisteydestä ja puhtaudesta.

– Amina on ollut meidän siivouskumppanimme talon valmistumisesta lähtien. Rakentaja jo valitsi sen meidän puolestamme, mutta olemme tykänneet siitä niin paljon, ettemme ole lähteneet vaihtamaan, Okko Ojala hymyilee.

Siisteys luo viihtyvyyttä ja turvallisuuden tunnetta

Okko Ojalan mukaan siivouksen merkitys on taloyhtiössä huomattavasti suurempi kuin vain se, että paikat pysyvät puhtaina.

– Siivous on tärkeää ensinnäkin asumisviihtyvyyden kannalta. Kun yleiset tilat ovat siistit, se parantaa asumisviihtyvyyttä ja luo turvallisuuden tunnetta. Uskon, että se myös ehkäisee ilkivaltaa ja sotkemista, sillä siisteys luo siisteyttä. Jos yleisilme on kunnossa, ihmisillä on enemmän motiivia esimerkiksi poimia pudottamansa karkkipaperi lattialta ja pitää omalta osaltaan paikat kunnossa. Ja kyllähän se vaikuttaa myös talon arvoon, kun kaikkialta näkee, että paikoista on pidetty huolta.

– Taloyhtiön porrashuone on asukkaille tavallaan jo eteinen, ja vieraille se luo ensivaikutelman koko talosta. Kyllä sen pitää olla siisti, ihan tiptop, Laatutakuu-yrittäjä Carita Eladly Ali toteaa.

Ylläpito- ja suursiivoukset yhdellä sopimuksella

– Siivoamme paikat tilasta riippuen pari, kolme kertaa viikossa. Porrashuoneet, saunat ja pesula siivotaan kahdesti viikossa, kun taas esimerkiksi kerhotilan puhtaana pitämiseen riittää yksi perusteellisempi siivouskerta viikossa. Kerätään irtoroskat, mopataan ja pyyhitään pölyt. Kosteissa tiloissa tehdään pesut ja desinfioinnit, Laatutakuu-yrittäjä Carita Eladly Ali luettelee.

Jatkuvan ylläpitosiivouksen lisäksi Isolokissa tehdään kerran vuodessa porrashuoneiden suursiivous: puhdistetaan ja vahataan lattiat sekä poistetaan yläpölyt korkealla olevista valaisimista ja ilmanvaihtoventtiileistä. Jotta asiat sujuisivat myös siivouksen suhteen mahdollisimman jouhevasti, suursiivoukset on sisällytetty sopimukseen.

– Meillä on ollut aika pragmaattinen ote asioihin ja haluamme välttää mikromanageerausta. Olemme muokanneet kaikki sopimukset siten, että jos jokin asia toistuu, siitä sovitaan jo sopimuksessa. Emme esimerkiksi tilaa suursiivousta erikseen joka vuosi, vaan kun sellainen joka tapauksessa pitää vuosittain tehdä, se on lisätty siivoussopimukseen, Okko Ojala kuvailee.

Tuttu siivooja tuntee tilat ja ihmiset

Isolokin paikat pitää puhtaina kaksi siivoojaa, jotka ovat pääsääntöisesti aina samat.

– Meillä on asiakkaillemme niin sanottu omasiivoojasysteemi. Joka asiakaskohteeseen on omat vakisiivoojat, joten asiakas tietää aina, kuka hänen tilansa siivoaa, Carita Eladly Ali valottaa.

– Arvostamme sitä, että siivoojat ovat joka kerta samat. He tuntevat kohteen ja tietävät meidän toiveet, Okko Ojala toteaa.

Sujuvaa yhteydenpitoa ja nopeaa toimintaa

Jotta taloyhtiön tilat pysyvät kunnossa, tarvitaan säännöllisen siivouksen lisäksi aktiivista yhteydenpitoa ja kykyä joustaa.

– Yhteydenpito Isolokin ja Okon kanssa on säännöllistä. Aina jos heiltä päin on jotain kysyttävää, toiveita, odotuksia tai pyyntöjä, ne tulevat minulle sähköpostilla tai tekstiviestillä. Tai sitten ihan soitellaan keskenämme. Kommunikaatio toimii tosi hyvin, Carita Eladly Ali kiittelee.

Säännöllisen yhteydenpidon lisäksi Amina-Siivouspalveluilla on kanavat aina auki Isolokille ja sen asukkaille.

– Meillä on meidän omille sopimusasiakkaille päivystyspalvelu. Jos meidän asiakas tarvitsee mihin aikaan tahansa siivousta, joka ei voi odottaa vaikkapa viikonlopun yli tai seuraavaan päivään, käymme hoitamassa sen heti pois.

– Kyllä meidän tyytyväisyyttä on kasvattanut se, että yrittäjän tavoittaa suoraan. Meillä on asukkaille jaettu ilmoitustaululla suorat yhteydet sekä huoltoyhtiöön että siivousliikkeeseen. Jos asukkailla on mitään huomauttamista siivoukseen tai jos vaikka läikyttää take-away-kahvia hissiin, asukkailla on lupa olla suoraan yhteydessä. He tavoittavat suoraan yrittäjän, jolloin asia ei mene mihinkään tikettiasiakaspalveluun, vaan se hoidetaan välittömästi kuntoon, Okko Ojala säestää.

Yrittäjän innolla, vahvan ketjun tuella

Okko Ojala arvostaa, että Isolokin siivouksen hoitaa itsenäisesti toimiva yrittäjä, jonka taustalla kuitenkin toimii luotettava ketju.

– Yrittäjyydestä on etua. Kun keskustellaan siivouksesta, he tietävät asiat, sillä he ovat suoraan lähellä sitä tekemistä. Heidän ei pidä erikseen selvittää, mitä siellä on tehty tai tehdään. He ovat asiantuntijoita omassa työssään.

– Laatutakuu-ketjun suurin merkitys on puolestaan siinä, että minä voin olla varma, että sillä ja siihen kuuluvilla yrityksillä on yhteiskuntavelvoitteet hoidossa ja että se on luotettava yritys, joka ei yhtäkkiä katoa tai jätä hommia tekemättä. Se luo jatkuvuutta. Samaten jos yrittäjä syystä tai toisesta päättää luopua kohteesta, Laatutakuulta saa tilalle uuden yrittäjän, joka on sitoutunut ketjun tapaan toimia. Meillehän tämä ei sinänsä ole ollut relevanttia, sillä siivous on toiminut hyvin, Okko Ojala tuumailee.

Toinen toistaan arvostaen

Onnistunut siivouskumppanuus on kahden kauppa, jossa kumpikin osapuoli sitoutuu yhteistyöhön, toisiaan arvostaen.

– Aminalle haluaisin antaa kiitosta ennen kaikkea antaumuksellista suhtautumisesta työhönsä. He tekevät sitä asiaa täydellä sydämellä ja asiakaslähtöisesti. Se on todella harvinaista ja vaikuttaa siihen, ettei meidän kannata lähteä kilpailuttamaan ja hakea absoluuttisesti halvinta hintaa. Asiakaspalvelu on aivan ylivertaista, Okko Ojala summaa.

Kun Carita Eladly Alilta kysyy, millaisia terveisiä hän haluaa lähettää Isolokin suuntaan, myös hän vaikuttaa verrattain sitoutuneelta yhteistyöhön.

– Se on ihana paikka, ja ne ovat ihania ihmisiä siellä!

Laadukasta siivouspalvelua pääkaupunkiseudulla

Amina-Siivouspalvelut on vuonna 2007 perustettu siivouksen ammattilainen, joka tarjoaa monipuoliset ja ammattitaidolla toteutettavat siivouspalvelut yrityksille sekä asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöille Uudenmaan alueella ja pääkaupunkiseudulla.

Tutustu

Pyydä tarjous luotettavasta ja palvelevasta siivouspalvelusta

Laatutakuu-yrittäjä tekee kaikkensa, jotta yrityksesi tai asunto-osakeyhtiösi tilat pysyvät, siisteinä, puhtaina ja turvallisina.

Pyydä tarjous