Asiakkuustutkimus kertoo tyytyväisyydestä
Hyvin tehty työ saa aikaan tyytyväisen asiakkaan. Asiakkaan kiitos kannustaa yrittäjää entistä parempaan työhön. Näin syntyy hyvän kierre.
Asiakastyytyväisyyden merkitystä ei voi kyllin korostaa. Asiakaspalautteen kerääminen on Laatutakuu-ketjussa jatkuvaa ja säännöllistä. Se on tarpeellista, sillä haluamme tietää miten asiakkaat kokevat saamansa palvelun; missä on onnistuttu ja missä voimme toimia vieläkin paremmin.
Kattava asiakkuustutkimus
Suomen Laatutakuu Palvelut teki äskettäin kuukausittaista kyselyä laajemman ja perusteellisemman asiakkuustutkimuksen, jossa haastateltiin kaikkiaan 182 Laatutakuun asiakasta. Mukana oli jokaisen Laatutakuu-yrittäjän asiakkaita, kyseessä oli todella kattava kyselykierros pieniä ja isoja asiakasyrityksiä eri puolilta Suomea sekä siivous- että kiinteistöhoitopuolelta.
Aktiivista palvelua
Tyytyväisyyttä mitattiin cNPS-mittarilla (Customer Net Promoter Score), josta saatu lukema 46 on erittäin hyvä. Kansainvälinen asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta tulkitseva mittari kertoo tyytyväisyyden lisäksi myös sen, miten halukkaasti palvelua suositellaan muille.
– Eniten kiitosta saimme yleisestä tyytyväisyydestä palveluamme kohtaan. Myös Laatutakuu-yrittäjien aktiivisuutta ja joustavuutta arvostetaan, kertoo Suomen Laatutakuu Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Henri Häyrinen.
– Yrittäjien kommunikointi ja tavoitettavuus saivat huikean hyvän tuloksen: 91,5, mikä on merkittävä tekijä siivousalalla, jossa perinteisesti on vaikea tavoittaa ihmisiä. Meidän yrittäjien kohdalla se ei ole vaikeaa – päinvastoin!
Lisäpalvelut ammattitaidolla
Asiakkuustutkimuksesta selviää myös, että lisäpalveluita on tarjottu kiitettävästi. 70 prosenttia vastaajista kertoo saaneensa ajankohtaisia tarjouksia lisäpalveluista. Laatutakuu-yrittäjät seuraavat aktiivisesti oman asiakaskuntansa tiloja ja tarpeita ja osaavat ammattilaisina ehdottaa oikean ajankohdan, milloin olisi tarve esimerkiksi ikkunoiden pesulle, yläpuhdistukselle tai lattioiden vahaamiselle. Asiakas voi keskittyä omaan ydinbisnekseensä ja luottaa siihen, että Laatutakuu-yrittäjä pitää huolen siitä, että siivous toimii kokonaisvaltaisesti ja sovitusti.
Hyvää jatkuvaa kasvua
– Laatutakuu-ketju on kasvanut mukavaa vauhtia, kasvua on ollut jo useampana vuonna peräkkäin. Tämä kertoo siitä, että asioita on tehty oikein, toimitusjohtaja toteaa.
– Kun olemassa olevat asiakkuudet hoidetaan hyvin ja asiakkaat tulevat hyvin palvelluiksi, he ovat tyytyväisiä ja suosittelevat palveluamme muillekin. Hyvä palaute ja hyvin toimiva yhteistyö tuo tietenkin aina lisää motivaatiota myös yrittäjälle, ja on selvää, että motivoituneena on mukavampi työskennellä.
Yrittäjyystutkimuksessa hyvä suositteluhalukkuus
Suositteluhalukkuus näkyy myös yrittäjien keskuudessa. Laatutakuu-yrittäjille tehdyssä tutkimuksessa 88 prosenttia olisi valmis suosittelemaan Laatutakuu-yrittäjyyttä muillekin. 85 prosenttia vastanneista yrittäjistä antoi arvosanan 4 tai 5 (asteikolla 1–5) eli he ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä työhönsä.
– Olimme yrittäjyystutkimuksellamme tämän vuoden Franchise News Day -tapahtumassa upeasti sijalla 2, iloitsee Henri Häyrinen.
– Yrittäjiemme tyytyväisyys on ihan huippuluokkaa, etenkin kun puhutaan alasta, josta monella on edelleen vähän huonoja mielikuvia. Nämä numerot kertovat, että siivous- ja kiinteistöhuolto ovat aloja, joille on ihan fiksua hakeutua yrittäjäksi!
Teksti: Tuija Holttinen