Kauppiaan visio alueensa parhaasta ruokakaupasta vaatii myös laadukasta siivouspalvelua
Joonas Ström toimii kauppiaana K-Supermarket Martinlaakson Ostarissa. Kauppa sijaitsee aivan Martinlaakson juna-aseman kupeessa, tarjoten pysähtymispaikan lukuisille junalla kulkeville päivittäin. Strömin tavoitteena on tarjota kaupassa asioiville mahdollisimman vaivatonta ja sujuvaa palvelua, jossa otetaan asiakkaiden toiveet ja tarpeet huomioon.
Ensimmäisen kerran Joonas Ström haaveili kauppiasurasta vuonna 2010. Kokemusta kaupassa työskentelystä hänelle oli ehtinyt kertyä jo muutaman vuoden verran, ensimmäisen kerran kesätöiden kautta. Viehätys yrittäjyyteen ja kaupanalaan saikin Strömin hakeutumaan kauppiasvalmennukseen vuonna 2018. ”Olin nähnyt miten paljon kaupan ala muuttuu, miten koko ajan tulee uutta ja kehitetään alaa kokonaisuudessaan. Vain taivas tuntui olevan rajana. Minua kiinnosti mahdollisuus tuottaa lisäarvoa kauppiaana”, kertoo Ström.
K-Supermarket Martinlaakson Ostarissa kauppiaana aloittaessaan Ström halusi muovata kauppaa paremmin asiakkaitaan palvelevaksi. ”Kun aloitin vuoden 2022 alussa K-Supermarket Martinlaakson Ostarin kauppiaana, kauppa ei vielä ollut minun tai asiakkaidensa näköinen. Minulla oli kuitenkin visio – halusin luoda kaupasta asiakkaiden näköisen, vaivattoman ja alueen palvelevimman ja parhaan ruokakaupan”, kertoo Ström. Kauppa vastaanotti satoja toiveita muun muassa sosiaalisen median välityksellä, kuten myös kaupassa vierailevilta asiakkailta kasvotusten. Kauppias ryhtyikin toimeen ja jo ensimmäisten kuukausien aikana asiakkaiden toiveista täytettiin toista sataa kappaletta.
Juna-aseman läheisyyden vuoksi asiakaskuntaan kuuluu paljon työmatkalaisia, koululaisia sekä muita matkailijoita. Tarkoituksena oli luoda asiakkaita parhaiten palveleva malli, jossa asiakas voi viisi minuuttia ennen junan lähtöä kauppaan tullessaan vaivattomasti napata mukaansa smoothien, kahvin ja aamupalaleivän, ehtien junaan kauppareissusta huolimatta.
Vaivattomuuden lisäksi Ström painottaa palvelun laadun tärkeyttä: ”Meillä on täällä vajaa 20 henkeä työskentelemässä ja pyrimme aina olemaan tavallista parempia asiakaspalvelijoita.” Kauppias on itse vahvasti tekemisessä mukana ja hän kertoo pitävänsä myymälän puolella työskentelystä erityisen paljon, sillä silloin hän pääsee työskentelemään asiakkaiden ja työntekijöiden keskuudessa.
Kauppa koki paljon muutoksia kauppiaan vaihdoksen myötä – myymälää muokattiin, tavaroita ja hyllyjä sijoiteltiin uudelleen, jotta muun muassa postin palvelupiste saatiin sovitettua kaupan yhteyteen. Kauppias pyrkikin alusta asti saamaan kauppaan mahdollisimman paljon lisäpalveluja, kuten postin pakettipalvelut. Nyt Ström haluaa keskittyä pienempiin muutoksiin kehittämällä tuotevalikoimaa sekä kaupan toiminnan taloudellista puolta. Lisäksi kauppias haluaa edelleen toimia asiakkaidensa palautteiden ohjaamana, jotta K-Supermarket Martinlaakson Ostari olisi myös jatkossa asiakkaidensa näköinen, vaivaton ja alueen palvelevin ja paras ruokakauppa.
Asiakkaiden viihtyvyyden kannalta merkittävässä asemassa on myös kaupan tilojen puhtaanapito. ”Siivouksessa luonnollisesti ensimmäisenä tulee mieleen siisteys ja työn jälki. On tiedettävä, että hommat tulevat aina hoidetuksi ja tilat ovat viihtyisät ja hygieeniset. Meillä on esimerkiksi palvelutiski auki kuutena päivänä viikossa ja sen hygienia on erityisen tärkeää”, toteaa Ström.
K-Supermarket Martinlaakson Ostari on Laatutakuu-yrittäjä Sami Mohamedin yrityksen Sfinksi Palvelut Oy:n hoitama kohde. Kohteessa käy kuutena päivänä viikossa yrityksen työntekijä huolehtimassa tilojen ylläpidosta ja hygieenisyydestä. Vakiosiivooja on Strömin mukaan kuvaillut kauppaa useasti kuin toiseksi kodikseen.
”Meidän vakkarisiivooja on aina joustava ja valmis auttamaan, vaikka homma ei välttämättä kuuluisikaan tämän työtehtäviin. On ollut hienoa havaita, miten hän on iltaisin hoitanut myös esimerkiksi pakastekaappien ovien putsausta lattioiden pesun ohella. Palvelussa näkyy positiivisesti maalaisjärjen käyttö, ja siivoojan oma aktiivisuus ja omalähtöisyys on ollut mahtavaa”, kuvailee Ström. Tuttu siivooja mahdollistaa sujuvan ja vaivattoman kommunikaation. ”Kun sanon jotain, niin homma hoituu nopeasti. Voin aina luottaa, että sovitut työt tulee hoidetuksi”, toteaa Ström.
Kauppias päätyi Laatutakuu-yrittäjän valintaan, sillä Laatutakuu oli ketjuna hänelle ennestään tuttu ja hän luotti ketjun yrittäjien tuottaman palvelun laatuun. ”Siivous kilpailutettiin ja eurot ratkaisivat tietenkin osittain, mutta valinta oli helppo, kun tiesi mitä Laatutakuun valitsemalla saa. Halusin tietää, että rahalle saa vastinetta”, kertoo Ström. Hän kertoo myös halunneensa tukea yrittäjyyttä: ”Maailma toimii paremmin, kun tukee pienyrittäjiä. Myös kommunikointi ja siivouspalvelun hallinnointi on toimivampaa yrittäjän kanssa hoidettuna.”